Zasadil jsem namočená semena s malými „zobáky“. Týden po začátku máčení nevyrašily všechny. Kolik čekat? Chápu, že musíme vystoupit 5. – 7. den, jak je napsáno v lekci. A pokud jsou „pomalí“ chyceni, jak dlouho jim ještě existuje naděje?

To může být užitečné:

  • Rajčata od semen až po dospělé sazenice
  • Rekordní rajčata: tucet velkoplodých odrůd a hybridů
  • Musím semena rajčat před výsevem namočit?

Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se
85 komentářů děkuji za otázku přidat k oblíbeným 23059 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
Marina Pestova Kursk region. 27. března 2018, 06:44
Poděkovat! Poděkoval jsi 5521
Odpověď učitele:
Agrofirm VYHLEDÁVÁNÍ

Mohou být dvě možnosti: první, kdy se zobáky při výsevu poškodily a zmizely, a druhá, že je nízká teplota a prostě vykazují jinou odolnost vůči chladu. Obvyklá doba klíčení rajčat je 5-7 dní. Pokud více, pak je to důvod k přesazení.

S pozdravem Ognev Valery Vladimirovich
Kandidát zemědělských věd, docent, šlechtitel lilek, ředitel šlechtitelského centra “Rostovsky” Agrofirma Poisk

Všechny odpovědi a komentáře (85)
27. března 2018, 07:33

Marine, vyklíčila semena stejné odrůdy nebo různých odrůd? Možná byla některá semínka chladná nebo naopak příliš teplá?

27. března 2018, 08:23

Irina, různé odrůdy. Všichni měli zobáky, to je matoucí. Opodál stáli ti, kteří povstali, i ti, kteří nevstali. Mohlo by to být nepříjemné, samozřejmě. Ale nemohu vytvořit lepší podmínky.

Poslední úprava 27. března 2018, 08:28
27. března 2018, 07:42

Marino, podívej se, jak dlouho trvalo, než Svetiny papričky vyklíčily – 7dach.ru/SvetlanaZenina/perec-sladkiy-ded-moroz-ii-etap-vshody-poyavlenie-nastoyaschih-listev-pervogo-poseva-169310.html#comment644659.
A zrovna nedávno se mi stalo toto: rajče v jednom hrnku nevyklíčilo, vytřepal jsem hlínu do jiné nádoby, abych tam zasel cibuli a spolu s cibulí to rajče po 2 týdnech vyskočilo ze země))).

27. března 2018, 08:12

Myslím, že tak dva týdny, víc ne.
Pak, pokud vystoupí, budou daleko zaostávat. A v každém případě je lepší ty slabší odmítnout.

Královské pokušení, jedno rajče vyklíčené později, zjevně pokulhává. Lze ji také odmítnout.

Moje semínka, Zlatovláska. Označené vyrašily mnohem později a rozhodně podléhají odmítnutí.

27. března 2018, 08:22

Souhlasím, Míšo. Pomalé lidi bych také později vyřadil. I když, stává se, že za to nemohou semena sama, ale majitelé. Možná je semínko příliš hluboké, možná něco jiného. Dokonce i nešťastné slovo proti rostlině může ovlivnit její klíčivost. Mluvím o slově z vlastní zkušenosti. V noci z 22. na 23. března jsem zasel rajčata jedné z odrůd. Nejprve jsem plánoval vysít 6 kousků, jelikož se mi do tácku na maso vešlo přesně 6 hrnků. A pak jsem si přečetla návod na testování (rajčata z těch testovaných), že je potřeba vysít 10 kusů. Zasel jsem 10, ale zároveň jsem jim řekl, že dobře, kam vás zařadím?

Co myslíš? Šest v jednom tácu naklíčilo s třeskem, ale ve vaničce se čtyřmi dalšími vyklíčilo zatím jen jedno rajče. Myslím, že za to nemohou semena, ale já, ten zlý.

28. března 2018, 09:17

Tanyushi, můžeme předpokládat, že je to naše vlastní chyba, uvedli jsme to špatně. Co si ale myslet, když jsou stejná semena zasazena v rašelinových tabletách do stejné misky, ale vyklíčila s odstupem 18 dnů?

ČTĚTE VÍCE
Jaký hrnec je potřeba pro Rhipsalis?

27. března 2018, 08:29
Děkuji, Michaile. Tento údaj, dva týdny, mi nestačil.
27. března 2018, 08:25

Taťáno, z nějakého důvodu u paprik chápu, že počkat 21 dní je dost. Ale nějak si nevím rady s rajčaty.

27. března 2018, 08:29

Počkejte, 6-7 dní není takový ukazatel. Možná byste měli uvolnit povrch půdy v případě, že nemáte dostatek vzduchu? Nebo je půda suchá nebo něco jiného? Teplota?

27. března 2018, 08:52

Taťáno, přemýšlím, kdy začít s uvolňováním atd. Možná za to může teplota, začali svým blízkým vypínat teplou podlahu, možná mají čas se ochladit.

27. března 2018, 08:59

Všechno je možné, že teplota. Někde jsem desátý den vytřepal půdu z hrnečku, tím jsem tak nějak kypřel půdu a 14. den se rajče vzchopilo a vyklíčilo, jak jsem psal výše. Ale stejně jsem to odstranil, protože to v přídi vůbec nepotřebuji.

28. března 2018, 10:03

Marino, letos jsem 17. února zasel papriky do rašelinových tablet (různé odrůdy). Přikryl jsem to fólií, dal na teplé místo a čekal. Ani po 21 dnech nevyklíčily. Urazil jsem se na ně a stáhl jsem film. Stojí na okně, zalévám je s nadějí. Začaly rašit až po 20. březnu, včera jich vyšlo ještě 6. Otázkou je, co to bylo? Pravda, květiny budu sázet pouze do rašelinových tablet.

27. března 2018, 08:32

Podle Zlatovlásky jsem testoval různé způsoby přípravy semínek, horkou vodu, zirkon, sucho. Byla to suchá semena, která klíčila tak nerovnoměrně
A pokud jde o to nevlídné slovo, také jsem si všiml, že reagují. Se semeny petúnie se přibližně to samé stalo, když zasel Marco Polo (a ve vlastnostech mají keře až metr v průměru), řekl: „No , kam zasadím tolik těchto obrovských? Takže nespěchají, aby mě potěšili klíčením, záleží jim na mně, nechtějí si přidělávat zbytečné potíže

27. března 2018, 08:36
Mish, ale to opravdu ovlivňuje klíčení.
27. března 2018, 08:38
Ano, také jsem si toho všiml!
27. března 2018, 08:41

Dokonce to plánuji zmínit ve zprávě. Možná to někdo zkroutí u svého chrámu, ale já tomu věřím a je moje chyba, že semena klíčí špatně v tom posledním tácku, který nepotřebuji. Nebylo třeba jim říkat, že jsou zbyteční ((((

27. března 2018, 08:50

Tatyano, abychom neřekli, že jsou nadbytečné, musíme zorganizovat prodej nadbytečných. Dávám ho sousedově dívce. A naše nálada rozhodně ovlivňuje nejen klíčení. Pokud miluješ, všechno roste.

27. března 2018, 08:56

Marino, taky je daruji, ale než je rozdám, musím je také někam umístit. To je ten problém. Tak jsem na ně vyhrkl a oni reagovali takhle. Půjdu jim říct, že jsou dobří))))

27. března 2018, 09:00
“Vlídné slovo je také příjemné pro růst”.
27. března 2018, 09:00
27. března 2018, 16:25

Marino, dnes ráno jsem se jim omluvil a řekl jim, že jsou dobří. A tady je výsledek))))

27. března 2018, 17:21
Páni! Někteří moji se sotva objevili, protože na ně čekám
27. března 2018, 08:45
Marina, vždy existuje naděje, ale botaniku neoklameš.
27. března 2018, 10:07

ČTĚTE VÍCE
Kdy byste měli nosit měsíční kámen?

Letos zaznamenala rekord jedna odrůda pepře, c.frutescense. Přišlo po 2,5 měsících. Navíc si toho nikdy předtím nikdo nevšiml. Semena z roku 2016, dva měsíce před výsevem, byla testována na výbornou klíčivost. Energie je výborná. Byly vysévány do kazety, ve které bylo zaseto dalších 11 odrůd. Všechny odrůdy vyklíčily podle standardů, ale tato odrůda vytáhla takový trik. Dokonce jsem si do deníku napsal, že nevyklíčily a byly označeny k opětovnému výsevu.

28. března 2018, 12:31

Je tedy 2,5 měsíce v přijatelném rozmezí? Vyhodil jsem jednu úrodu c.baccatum do koše v domnění, že je to špatná půda. Z ~20 semen sotva vyklíčila 4, z nichž dvě přežila do sběru. Nečekal jsem déle než měsíc. Stálo to za to?

28. března 2018, 17:08
2,5 měsíce je v přijatelném rozmezí pro divokou papriku. Jaký typ baccatum?
28. března 2018, 20:16
Biskupská koruna. Semena z loňské sklizně.
29. března 2018, 10:34

Zvonky (mám pět odrůd z různých zemí) mají klíčivost nad 90 %, za předpokladu, že semena jsou plně zralá.

27. března 2018, 10:16
Konstantine, nejzajímavější je, co z něj vzejde!
27. března 2018, 16:32

Mohou být dvě možnosti: první, kdy se zobáky při výsevu poškodily a zmizely, a druhá, že je nízká teplota a prostě vykazují jinou odolnost vůči chladu. Obvyklá doba klíčení rajčat je 5-7 dní. Pokud více, pak je to důvod k přesazení.

S pozdravem Ognev Valery Vladimirovich
Kandidát zemědělských věd, docent, šlechtitel lilek, ředitel šlechtitelského centra “Rostovsky” Agrofirma Poisk

27. března 2018, 17:37

Valeriji Vladimiroviči, znamená to, že každé semeno má svou vlastní odolnost proti chladu? Testoval jsem je na mrazuvzdornost? I když jsem to nezmrazil a někteří nespěchají, aby vyklíčili na stole. Těžko nazvat 21°C chladem.

27. března 2018, 18:26

Marino, už jsem ti několikrát psal, že 21 stupňů je velká zima. Ještě jednou opakuji, že pro rajčata je doporučená teplota před klíčením 23-25 ​​stupňů.
Dodám, že těch pár stupňů při letošním klování semínek pepře se mi vymstilo. Čekal jsem 18 dní, než se polovina kříženců mých oblíbených paprik vylíhla při teplotě 24-25 stupňů. Ve výsledku to vzdal, vyrobil si skleník – germinátor, umístil do něj ponorný teploměr a umístil ho na radiátor. Teploměr mi ukazoval 29-30 stupňů. V intervalu od 5 do 11 dnů se vylíhly všechny papriky a lilky (část z nich), opakuji VŠECHNY papriky, se stejnými semeny ze stejných sáčků.

27. března 2018, 19:33

Co se týče teploty. tuším, že na mě poletí pantofle, ale stejně to řeknu.Při denních výkyvech pokojové teploty od +17 do +25 začala 4. den rašit rajčata v mikrosklenících. Při setí suchým (!) semenem. Pouze dvě odrůdy byly pozdní – ty, které byly zasety starými semeny – rašily, pokud se nepletu, 9.-10.
Pamatuji si, že v prvním roce po přestěhování do nového domu jsem měl spoustu komplexů z podmínek a nepěstoval sazenice – jako „je na ni moc tma a je zima, nic nevyraší, nic nevyroste. »
No a sezóna skončila tím, co kamarádka sdílela – a další sezónu zasela všechno. A v domě bylo chladněji než čísla, která teď uvádím. Je znatelně chladněji – až +14 v noci a ne více než +23 přes den. A znáte to. vše rostlo.No, na výhonky jsme museli čekat déle, ale sazenice se natahovaly méně. No, ten rok jsem nezaséval papriky a lilky. Rajčata, petúnie, violy, lobelky vyrostly a rostly, aniž by si na cokoli stěžovaly.
Takže +21 stupňů samozřejmě není horko, ale zdravá rajčata klíčí při této teplotě bez problémů. Ověřeno. No a teď chytám pantofle

ČTĚTE VÍCE
Jaké vitamíny jsou obsaženy v kumquatech?

27. března 2018, 19:42

Marino, děkuji místo pantoflí! Taky mě napadlo, že když je málo tepla, ať si déle sednou, ale oni se zvednou, když už mají zobák vytažený. Samozřejmě jsem jim nezlomil zobák. Přesně tak. Bude čekat! Letos si vše zapisuji a pak porovnám ty pohotové s těmi pomalými.

28. března 2018, 09:30
Marina, ale některé z mých zobáků nikdy nevyrašily
27. března 2018, 19:49

Pravděpodobně nejen papriky jsou v pohodě na +17.
Také musíte mít nohy v teple.
Bačkory?

27. března 2018, 21:49
Ano, Andrey! Papriky potřebují teplé pantofle.
28. března 2018, 11:20

Děkuji, dobrý člověče! Okamžitě se oteplilo
A +17. Ne, to není cool. O zvyku, asi. V první zimě – ano, byla pohoda. Když jednoho zimního rána teploměr v domě ukazoval +10 – ano, byl to těžký rok A tak – jsem jen není příliš pohodlné, když je teplota příliš vysoká (nad +25 stupňů – to není vůbec dobré). Moje děti se tedy musí přizpůsobovat od narození

27. března 2018, 20:32
Marina, to je samozřejmě sporný bod!
27. března 2018, 21:02

Marino, ani já po tobě nebudu házet pantofle. Dokonce řeknu, že kolísání denních a nočních teplot má velmi výrazný vliv na klíčení. Každopádně moje zkušenost to potvrzuje.

28. března 2018, 11:24

Taťáno, souhlasím s tím váháním, taky jsem si toho všiml. U některých semen, která nechtějí klíčit, dokonce zařídím speciální teplotní „kolísání“, aby se rychle probudila)) A rozdíl mezi nočními a denními teplotami je, myslím, pro rostliny obecně přirozený, a proto má dobrý vliv jak na klíčení, tak na vývoj. I v přírodě teplota v noci často klesá (alespoň v našem klimatu).

27. března 2018, 21:35

Zdravá rajčata a papriky raší i při +20, u mě je to přes den +20, ale v noci při této teplotě nemůžu spát, je mi horko, utlumím přívod plynu a kotel jede na minimum, do rána je doma +15 a nic, papriky i rajčata vyrašily a rostou, připadá mi důležitá teplota, pokud namočíte semínka a počkáte na zobáky, tady je potřeba misku odložit mnohem teplejší. Ano, také jsem si všiml, že neklíčí, pokud je krabice v průvanu, řekněme, že okno je neustále otevřené pro mikroventilaci, pak plastová krabice zmrzne a nejsou tam žádné výhonky.

27. března 2018, 23:14

Ještě před 6-7 lety jsem pěstoval sazenice bez jakýchkoliv „tamburin“ typu – zasypat půdu sněhem, dát pytel na nádobu, ve které jsou semena zasazena, najít nejteplejší místo. jednoduše jsem postavil tuto nádobu na parapetu a okna byla ještě stará, nebyla plastová a ani na zimu netěsnila. Teplotu na parapetu jsem nikdy neměřil. V domě byl jen jeden teploměr, v ložnici na zdi. Ale nemám rád horko a nejpohodlnější je spát na chladném místě. A vše rychle vyklíčilo, do týdne – rajčata, 1-2 týdny – paprika.
V posledních 3 letech jsem také zasadil suchá semínka, zasypal půdu sněhem a umístil do pytle. Ano, semena klíčí rychleji.
Letos jsem se snažil zmást, táhl teploměr po parapetech, po poličkách. Nejtepleji (asi 25 stupňů) bylo na poličce nad televizí. Ale přesto semena rajčat namočená po dobu 1,5 hodiny v manganistanu draselném klíčila velmi špatně – horší než suchá, a pak se mnoho ztratilo. Musel jsem je znovu zasadit. Tentokrát jsem to dal se suchými semínky a aniž bych to něčím zakryl, položil jsem to rovnou na chladný parapet. A povstali mnohem přátelštěji a rychleji. Semínka rajčat, která mi poslala Tanyusha Nikulina, ta, která sama nasbírala, čerstvá, také vysázená nasucho bez pytlů, vyklíčila na parapetu po 3 dnech.
Co se týče semínek papriky. Zasetá čerstvá semínka z papriky zakoupené v Magnitu se po 3-5 dnech kartáčkem „nadzvedly“! A od těch kupovaných bylo všechno jinak. Některým to trvalo 7-10 dní, ale třeba tomu akutnímu trvalo klíčit skoro měsíc. A to vše na stejném teplém místě pod pytlem ve vlhké půdě.

ČTĚTE VÍCE
Jak pěstovat šeříky z potomka?

Poslední úprava 27. března 2018, 23:27
28. března 2018, 12:32

Tady! Z nějakého důvodu mám stejný obrázek – čím víc budete blbnout, tím to dopadne hůř. A když je vše „jednoduché“, po staru, bez tamburín, výsledek se ukáže jaksi sám. No, když za stejných podmínek, na stejném místě dávají různá semínka různé výsledky, nevyhnutelně začnete přemýšlet: analyzovat a osvobodit se od pocitu, že děláte něco „špatně“

22. března 2021, 00:07

Jen mě zasypali sněhem, nevěděl jsem, co je možné. Semena nakupuji z internetu od firmy Gavrosh a Aelita.

Vysoce kvalitní semena rajčat jsou klíčem k budoucí bohaté úrodě ovoce. Pokud je kvalita semen z nějakého důvodu podezřelá, je možné před výsadbou předem zkontrolovat jejich klíčivost.

Podmínky skladování semen rajčat a jejich vliv na klíčení

Počáteční kvalita semen rajčat závisí především na tom, jak zralé byly plody, ze kterých byly získány. V ideálním případě se na semena používají rajčata, která jsou plně vyzrálá na rostlině, produkují semena nejvyšší kvality. Zcela vhodná jsou také semena z plodů nasbíraných hnědá nebo plně formovaná zelená, která se pak nechala plně dozrát v interiéru. Nedostatečně vyvinuté plody produkují špatná semena s nízkou klíčivostí.

Druhým důležitým bodem je, že semenné plody nelze po jejich konečném dozrání příliš dlouho uchovávat, jinak semena začnou v plodech předčasně klíčit a později, když se suší, taková semena odumírají. Správný okamžik pro extrakci semínek je, když jsou rajčata již měkká, ale ještě nejsou rozmočená. Extrahovaná semena se důkladně promyjí čistou vodou a usuší na podšálku, poté se skladují.

Vysoce kvalitní semena rajčat jsou světlé barvy, s charakteristickým mírně plstnatým povrchem.

Porušení technologie výroby semen je jedním z nejčastějších důvodů jejich špatné klíčivosti.

  • Je také důležité zvážit, jak správně byl materiál osiva skladován:
  • Semena rajčat by měla být skladována v suché místnosti s pokojovou teplotou asi +15..+20 stupňů.
  • Semena byste neměli skladovat v blízkosti topných zařízení – mohou ztratit klíčivost kvůli přehřátí a vysychání.
  • Vlhkost není o nic méně nebezpečná, takže byste neměli nechávat semena na zimu v nevytápěných venkovských domech.
  • Semena z vaší zahrady se doporučuje skladovat v papírových sáčcích nebo pevně uzavřených skleněných lékovkách.
  • U značkových kupovaných semen se za ideální možnost skladování považuje zatavené fóliové balení.
ČTĚTE VÍCE
Která odrůda růží je nejvíce zimovzdorná?

Semena rajčat si při správném skladování udrží dobrou klíčivost minimálně 4–5 let a velmi kvalitní semena vydrží někdy až 7–8 let. Starší semena klíčí velmi zřídka.

Podmínky klíčení semen rajčat a jak rychle klíčí

Pro klíčení semen rajčat je minimální teplota +8..+10 stupňů, za těchto podmínek se semenáčky objeví za 8–12 dní. Optimální teplota pro jejich klíčení je asi +20 stupňů, v tomto případě se výhonky objeví za 4–5 dní.

Semena rajčat ke klíčení nepotřebují světlo, lze je naklíčit ve tmě a po vyklíčení přenést na světlé místo. Pro urychlení procesu můžete zasít suchá semena nebo předklíčená semena.

Takto vypadají sazenice rajčat: nejprve se objeví celé protáhlé děložní lístky a teprve poté typické rajčatové vyřezávané listy

Vlastní test klíčivosti je přímé klíčení semen ve vlhké látce nebo na navlhčeném filtračním papíru. Semena potřebují ke klíčení vodu i vzduch, proto by neměla být naplněna příliš hlubokou vrstvou vody, udusí se a nevyklíčí.

  • Stačí je zabalit do mokrého hadříku nebo umístit mezi dvě vrstvy filtračního papíru a tuto strukturu navlhčit vodou.
  • Každý den, ráno i večer je potřeba to celé zkontrolovat a případně podlít vodou, aby probuzená semínka neumřela vyschnutím.
  • Naklíčená semena by měla být okamžitě zaseta do květináčů s půdou do hloubky 1 centimetru, po 2–3 dnech budou viditelné semenáčky.
  • Pokud vyklíčila méně než polovina semen, je sadba považována za nekvalitní. Je lepší vzít jiná semena.

Pro kontrolu klíčení se semena naklíčí ve vlhkém hadříku.

Pokud je klíčivost semen nízká, ale semena jsou cenná, můžete je ošetřit stimulátory růstu (0,003% roztok heteroauxinu nebo 0,002% roztok kyseliny jantarové) podle pokynů pro lék.

Testování semen rajčat se slanou vodou

Slaná voda se používá spíše k třídění semen podle specifické hmotnosti než k testování jejich klíčivosti. Sůl je škodlivá pro klíčení semen, takže po takové kontrole je třeba je dobře opláchnout čistou vodou. Semena se umístí na 20 minut do roztoku kuchyňské soli. Nejčastěji doporučené proporce:

  • 1 lžička soli na 1 sklenici vody,
  • nebo 1 polévková lžíce soli na 1 litr vody.

Poté se lehká semena, která vyplavou na hladinu, vyhodí a těžká, která se usadí na dně, se považují za plnohodnotná a následně se použijí k setí.

Můj dědeček, který se profesionálně zabýval sazenicemi rajčat na prodej, mě opakovaně upozorňoval, že při takové kontrole by mohla být semena s běžnou životaschopností omylem vyhozena. Semena rajčat pouze namočíme na 5-10 minut do hustého malinového roztoku manganistanu draselného pro dezinfekci, poté je opláchneme tekoucí vodou a vložíme do vlhkých ubrousků na klíčení.

Kontrola semen rajčat slanou vodou – video

Kontrola klíčivosti semen není povinným postupem. Pokud o kvalitě semen není pochyb, lze se všem těmto manipulacím vyhnout.